Duurzaam zeilen

De Hoop Doet Leven is sinds 1892 in gebruik. Hoe duurzaam het schip zelf gebouwd is hoeven we dus niet meer uit te leggen. Iedereen snapt ook wel dat je als je zeilt, geen CO2 uitstoot maar dat je van de wind leeft.

Maar hoe duurzaam onze bedrijfsvoering is brengen we wel graag onder de aandacht, bewust omgaan met grondstoffen, energie en afval is leidraad aan boord van de Hoop Doet Leven. We hebben geen keurmerk zoals Greenkey, liever besteden we de honderden euro’s die zo’n certificering kost uit aan werkelijk duurzame oplossingen. Ook wij kunnen een euro tenslotte maar één keer uitgeven. Aan de hand van een paar punten leggen we graag uit hoe we hier in de praktijk mee omgaan.

Zelf opgewekte energie uit schroefasdynamo:
Aan boord van een schip moet je zuinig zijn met elektriciteit anders zijn je accu’s zo leeg. Dat weet iedereen die wel eens mee heeft gevaren. Dus hebben we LED verlichting, zuinige A++ koelkasten enzovoorts. Maar waar haal je de elektriciteit vandaan die je wel nodig hebt? Op dit moment halen we de electriciteit uit accu’s die we laden met landstroom, of uit onze generator. Er ligt een schroefasdynamo klaar om in te bouwen, zodra we dat geklaard hebben wekken we daar onze energie mee op. Als we zeilen draait de schroef mee en die laat de schroefasdynamo electriciteit opwekken die we in accu’s opslaan. De generator hoeft dan nog zelden aan. We hopen dit zo snel mogelijk te kunnen installeren, echter het dramatische omzetverlies vanwege de corona-crisis maakt dat er jammer genoeg nu geen budget is voor dergelijke weliswaar belangrijke, maar niet essentiële klussen.

Onderhoud en afval:
Alle schoonmaakmiddelen die we gebruiken zijn biologisch afbreekbaar. We hebben natuurlijk nogal veel schoonmaakwerk binnen, dus kopen we een 20 liter jerrycan met Ecover allesreiniger, en vullen daaruit steeds de literflessen aan boord weer bij. Zo geeft het schoonmaakmiddel geen afvalberg meer. We proberen zo veel mogelijk traditionele onderhoudsmiddelen te gebruiken, op basis van lijnolie bijvoorbeeld.

Dit is niet altijd even praktisch uitvoerbaar, maar waar dat niet haalbaar is, kijken we wel kritisch naar de producten die we wel gebruiken.
Afval zamelen we natuurlijk gescheiden in, probleem is nog dat de meeste havens alleen een glasbak en een restafvalcontainer hebben staan. Oud papier, blik etc kunnen we vaak niet apart afgeven.

De Motor:
In de Hoop Doet Leven staat een DAF 1160 als scheepsmotor. Deze is ergens in de 50-er jaren van de vorige eeuw gebouwd. Het is een oerdegelijke scheepsmotor, die altijd meteen start op verzoek. Omdat hij altijd start kunnen we ons veroorloven op zeil havens in en uit te zeilen, ook als dat erg moeilijk is. Lukt het niet, dan mag de motor even meehelpen.
De DAF rookt wel behoorlijk als hij niet warm is en warm wordt hij zelden, want we zeilen bijna altijd. Je kunt vaststellen dat een moderne motor beter is voor het milieu als je de uitstoot bekijkt, maar als je meerekent hoeveel energie er nodig is om die nieuwe motor te produceren en in te bouwen, en dat vergelijkt met de uistoot van onze oude DAF die ongeveer 400 uur per jaar draait, dan zou je wel gek zijn om een nieuwe in te bouwen, dat is véél vervuilender.

Natuurlijk leveren we afgewerkte olie etc in bij het bunkerstation, en de schroefas wordt gesmeerd met biologisch afbreekbaar vet, zodat het deel van het vet dat in het oppervlaktewater terecht komt niet milieubelastend is.
De motor zou wel kunnen draaien op een biobrandstof als raapolie of koolzaadolie, maar daarvoor moet hij dan eerst warm zijn. Als hij warm is schakel je over van diesel op bio-olie. Het probleem is dat de motor meestal maar even draait, als we de haven in of uit varen. Dat levert dus weinig op. Of de C.V.installatie ook op bio-olie kan stoken, onderzoeken we nog.