De Hoop Doet Leven is in 1892 gebouwd de Spes Nova is in 1893 gebouwd, allebei als tweemastklipper op de werf van de Weduwe Duijvendijk in Papendrecht voor de zeilende vrachtvaart op de Rijn. Omdat allebei op de zelfde werf gebouwd zijn met de zelfte plan zij onsere twee schepen zusterschepen. Ze hebben dan ook de eerste 40 jaar van haar bestaan op de zeilen, dus zonder motor, vracht gevaren door Nederland en naar de Oostzee. Daarna voer die schepen lange tijd als motorvrachtschip. In 1982 is de Hoop Doet Leven weer in de zeilvaart gebracht, als charterschip in de bruine vloot.
De schepen die op de werf van de Wed. Duijvendijk gebouwd werden zijn beroemd om hun prachtige lijnen en hun uitmuntende zeileigenschappen. Ze zijn niet alleen heel mooi, ze zijn ook snel, wendbaar en hebben een prettig vaargedrag bij meer wind en golven. Het vorige schip van Michiel, hektjalk De Arend is op dezelfde werf gebouwd, in hetzelfde bouwjaar. Het is dan ook geen toeval dat Michiel en Rosa de Hoop Doet Leven en de Spes Nova gekocht heeft. Wie eenmaal met een Duijvendijker gevaren heeft wil niet anders meer.
Een klipper als de Spes Nova of de Hoop Doet Leven is een platbodem. Met haar geringe diepgang van 1,25 m is zij heel geschikt voor varen op de Waddenzee. We kunnen dus de mooiste plekjes op het Wad opzoeken om droog te vallen. Ook vaartochten door Friesland zijn daardoor goed mogelijk.
De Schepen bevinden zich in een zo goed mogelijke staat van onderhoud, elk jaar wordt er door ons serieus groot onderhoud uitgevoerd. De Schepen beschikken over alle noodzakelijke veiligheidscertificaten, periodiek worden zo bijvoorbeeld het tuig en de masten, de gasinstallatie, de blusmiddelen en machinekamer-blusinstallatie, de reddingsvesten, het onderwaterschip en de accommodatie met alle veiligheidsvoorzieningen zoals vluchtwegen en brandpreventie gekeurd door een bevoegde instantie. En niet te vergeten de bemanning, die is ook door een arts binnenstebuiten gekeerd en geschikt bevonden.
Abmessungen von der Hoop Doet Leven en van de Spes Nova
Länge | 27,95 m | 27,95m | |||
Länge über alles | 34,25 m | 34,25m | |||
Breite | 5,52 m | 5,52m | |||
Breite über alles | 5,82m | 5,82m | |||
Wasserverdrängung | 104,5 ton | 87,9 ton | |||
Segeloberfläche | 300 m2 | 300m2 | |||
Motor | DAF1160 165pk | DAF825 154pk | |||
Baujahr | 1892 | 1893 |