verbouwing

Eerst verbouwen, daarna weer zeilen

Verbouwing van zeilschip "De Arend"

Deze winter wordt de Arend flink verbouwd: Alle slaaphutten worden vernieuwd, de drinkwatertanks worden vervangen, er komt een extra toilet bij, we plaatsen een vuilwatertank voor het afvalwater van de toiletten en in het dagverblijf komt een ruime zithoek met houtkacheltje. We kunnen straks 16 personen meenemen in 4 2-persoons hutten en 2 4-persoonshutten. Bovendien gaat de mast een stuk naar achteren. Daardoor verbeteren de zeileigenschappen aanzienlijk en hebben we straks een groter voordek.

Hieronder houden we de vorderingen bij in woord en beeld:




Eind maart: Het werk vordert flink, en dat moet ook want het seizoen staat voor de deur. Vele handen maken licht werk, en we werken soms met 5 of 6 mensen tegelijk binnen. De schilder heeft de wanden ondertussen al in de grondverf gespoten.
De schilder spuit de hutten

De schilder spuit de hutten
Blije Bertus (kijk hij past!)

Blije Bertus (kijk hij past!)
Isoleren

Isoleren

Vele handen maken licht werk

Vele handen maken licht werk

Het dagverblijf is nu timmerwerkplaats

het dagverblijf is nu timmerwerkplaats (met platenverzameling)

 

Ondertussen hebben we het vlak (de bodem van het schip) aan de binnenkant in het vet gezet ter conservering, de nieuwe werkvloer gelegd en is de bouw van de hutten in volle gang.
De nieuwe werkvloer komt erin

De nieuwe werkvloer komt erin
De bouw van de hutten is in volle gang

De bouw van de hutten is in volle gang

Binnen wordt hard doorgewerkt, maar daar valt nog niet zoveel aan te zien. Alle tanks zijn vastgezet, leidingwerk ligt klaar enzovoorts. We kunnen wel een plaatje laten zien van de Arend met de nieuwe grotere fok die erop komt, deze heeft 2 jaar op een lemsteraak gestaan en nu gaan wij ermee vandoor. Letterlijk hopelijk.  
Nieuwe fok

Nieuwe fok
 

Woensdag 26 januari zijn we teruggevaren naar huis, de volgende dag lagen we in het ijs ingevroren. Net op tijd dus. Het wordt haast tijd om te gaan schilderen, op een paar kleine dingen na is het laswerk klaar. Op de foto kun je mooi het nieuwe stuk dek zien, en het aangepaste kistluik met bergruimte voor verf en touwwerk en dat soort spul.
Het nieuwe stuk dek, en het aangepaste kistluik

het nieuwe stuk dek, en het aangepaste kistluik
De Arend is weer thuis!

De Arend is weer thuis!

Eind januari: Onderdeks zijn we haast klaar met ijzerwerk, alle spanten zijn aangeheeld aan de huid tot een beresterk geheel, de mastfundatie is klaar. De watertank staat op zijn plek, maar moet nog wel goed vastgezet worden.
Er zijn wat spantjes bijgekomen

Er zijn wat spantjes bijgekomen
De watertank staat op zijn plek

De watertank staat op zijn plek

In de 3e week van januari is de hijskraan er weer, en zo wordt het schip weer in het water gelaten. Het is wel even wennen dat het weer klotst om het schip heen na 2 maanden op de kant.  
De Arend wordt weer in het water gehesen

De Arend wordt weer in het water gehesen
 

Begin januari hebben we het nieuwe stuk dek netjes afgelast, het ziet er superstrak uit. De eerste collega stond er al bovenop te informeren wat we eigenlijk gingen doen. Dat is een goed teken, want het is de bedoeling dat je straks niet ziet dat er van alles tussen gezet is! Ook de luikenkap is netjes aangeheeld, en de dakramen hebben een nieuwe plek gekregen.
Het nieuwe stuk dek is afgelast

Het nieuwe stuk dek is afgelast
De dakramen zijn verplaatst

De dakramen zijn verplaatst

21 december was grote hijsdag, na weken van voorbereiden en dagen van meten en doorzagen. Er gaat een stuk luikenkap tussenuit, zodat het voorste stuk luikenkap met mastkoker en voordek en al naar achteren geplaatst kan worden. Eerst hebben we dat stuk eruit gehesen, daarna het mastdek. Zo hadden we een groot gat in het dek, waardoor we het plaatmateriaal voor de hutten, en de tanks naar binnen konden hijsen. Daarna hebben we het mastdek op zijn nieuwe plaats teruggezet. Dat wordt meteen de volgende klus: het mastdek netjes aan laten sluiten op het bestaande dek.
Het tussenstuk gaat eruit

Het tussenstuk gaat eruit
Ook het mastdek hangt in de kraan

Ook het mastdek hangt in de kraan
Het mastdek op de grond

Het mastdek op de grond

Een groot gat in het dek

Een groot gat in het dek

De tanks en het plaatmateriaal worden naar binnen gehesen

De tanks en het plaatmateriaal worden naar binnen gehesen

Het mastdek ligt op zijn nieuwe plaats

Het mastdek ligt op zijn nieuwe plaats


Half december: aan bakboord is de zwaardophanging met de puttingen erop klaar, en in de primer gezet.  
Werken aan het mastspoor

De zwaardophanging aan bakboord is klaar
 

Begin december: De vloer is er nu ook uit, en we werken aan de nieuwe mastfundatie, dat wordt een stevig T-ijzer zoals te zien is op de foto. Ondertussen maken we buiten een begin met de nieuwe zwaardophanging, en de nieuwe wantputtingen. Die moeten natuurlijk mee naar achteren met de mast. Eerst een stukje boeisel eruit, dan een nieuw dikker stuk erin.
Werken aan het mastspoor

Werken aan het mastspoor
Werken aan de zwaardophanging

Werken aan de zwaardophanging

In de tweede week van november wordt De Arend door ��n van de grootste hijskranen van Nederland op de kant gezet bij scheepswerf Nieko in Franeker.
De Arend in de takels

De Arend in de takels
De Arend wordt op de kant gezet

De Arend wordt op de kant gezet
Ondertussen werken we binnen hard door om de betimmering eruit te halen. We zijn al bij de wc en de douche aangekomen met onze breekijzers. De grote hut bakboord voorin is bijna leeg. Zo kun je mooi alle klinknagels zien. Het schip ziet er nog prachtig uit na 120 jaar!
Het sanitair gaat eruit

Het sanitair gaat eruit

De hut bakboord voor

De hut bakboord voor

Info en reserveringen: contact

Michiel Goeman, Kanaalweg 4, 8758 LD Allingawier, t: 0515 541744 / 06-51809462