Eind maart: Het werk vordert flink, en dat moet ook want het seizoen staat voor de deur.
Vele handen maken licht werk, en we werken soms met 5 of 6 mensen tegelijk binnen.
De schilder heeft de wanden ondertussen al in de grondverf gespoten.
|
De schilder spuit de hutten
|
Blije Bertus (kijk hij past!)
|
Isoleren
|
Vele handen maken licht werk
|
het dagverblijf is nu timmerwerkplaats (met platenverzameling)
|
|
|
Ondertussen hebben we het vlak (de bodem van het schip) aan de binnenkant in het vet gezet ter conservering, de nieuwe werkvloer gelegd en is de bouw van de hutten in volle gang.
|
De nieuwe werkvloer komt erin
|
De bouw van de hutten is in volle gang
|
|
Binnen wordt hard doorgewerkt, maar daar valt nog niet zoveel aan te zien. Alle tanks zijn vastgezet, leidingwerk ligt klaar enzovoorts.
We kunnen wel een plaatje laten zien van de Arend met de nieuwe grotere fok die erop komt, deze heeft 2 jaar op een lemsteraak gestaan en nu gaan wij ermee vandoor. Letterlijk hopelijk.
|
|
Nieuwe fok
|
|
|
Woensdag 26 januari zijn we teruggevaren naar huis, de volgende dag lagen we in het ijs ingevroren.
Net op tijd dus. Het wordt haast tijd om te gaan schilderen, op een paar kleine dingen na is het laswerk klaar.
Op de foto kun je mooi het nieuwe stuk dek zien, en het aangepaste kistluik met bergruimte voor verf en touwwerk en dat soort spul.
|
het nieuwe stuk dek, en het aangepaste kistluik
|
De Arend is weer thuis!
|
|
Eind januari: Onderdeks zijn we haast klaar met ijzerwerk, alle spanten zijn aangeheeld aan de huid tot een beresterk geheel, de mastfundatie is klaar.
De watertank staat op zijn plek, maar moet nog wel goed vastgezet worden.
|
Er zijn wat spantjes bijgekomen
|
De watertank staat op zijn plek
|
|
In de 3e week van januari is de hijskraan er weer, en zo wordt het schip weer in het water gelaten.
Het is wel even wennen dat het weer klotst om het schip heen na 2 maanden op de kant.
|
|
De Arend wordt weer in het water gehesen
|
|
|
Begin januari hebben we het nieuwe stuk dek netjes afgelast, het ziet er superstrak uit.
De eerste collega stond er al bovenop te informeren wat we eigenlijk gingen doen.
Dat is een goed teken, want het is de bedoeling dat je straks niet ziet dat er van alles tussen gezet is!
Ook de luikenkap is netjes aangeheeld, en de dakramen hebben een nieuwe plek gekregen.
|
Het nieuwe stuk dek is afgelast
|
De dakramen zijn verplaatst
|
|
21 december was grote hijsdag, na weken van voorbereiden en dagen van meten en doorzagen.
Er gaat een stuk luikenkap tussenuit, zodat het voorste stuk luikenkap met mastkoker en voordek en al naar achteren
geplaatst kan worden. Eerst hebben we dat stuk eruit gehesen, daarna het mastdek.
Zo hadden we een groot gat in het dek, waardoor we het plaatmateriaal voor de hutten,
en de tanks naar binnen konden hijsen.
Daarna hebben we het mastdek op zijn nieuwe plaats teruggezet.
Dat wordt meteen de volgende klus: het mastdek netjes aan laten sluiten op het bestaande dek.
|
Het tussenstuk gaat eruit
|
Ook het mastdek hangt in de kraan
|
Het mastdek op de grond
|
Een groot gat in het dek
|
De tanks en het plaatmateriaal worden naar binnen gehesen
|
Het mastdek ligt op zijn nieuwe plaats
|
|
Half december: aan bakboord is de zwaardophanging met de puttingen erop klaar, en in de primer gezet.
|
|
De zwaardophanging aan bakboord is klaar
|
|
|
Begin december: De vloer is er nu ook uit, en we werken aan de nieuwe mastfundatie, dat wordt een stevig T-ijzer zoals te zien is op de foto.
|
Ondertussen maken we buiten een begin met de nieuwe zwaardophanging, en de nieuwe wantputtingen. Die moeten natuurlijk mee naar achteren met de mast. Eerst een stukje boeisel eruit, dan een nieuw dikker stuk erin.
|
Werken aan het mastspoor
|
Werken aan de zwaardophanging
|
|
In de tweede week van november wordt De Arend door ��n van de grootste hijskranen van Nederland op de kant gezet bij scheepswerf Nieko in Franeker.
|
De Arend in de takels
|
De Arend wordt op de kant gezet
|
Ondertussen werken we binnen hard door om de betimmering eruit te halen. We zijn al bij de wc en de douche aangekomen met onze breekijzers.
|
De grote hut bakboord voorin is bijna leeg. Zo kun je mooi alle klinknagels zien. Het schip ziet er nog prachtig uit na 120 jaar!
|
Het sanitair gaat eruit
|
De hut bakboord voor
|
Info en reserveringen: contact
Michiel Goeman, Kanaalweg 4, 8758
LD Allingawier, t: 0515 541744 / 06-51809462
|